Aprendre a ser periodista freelance amb Nereida Carrillo

Les redaccions cada vegada s’estan aprimant més, tenen menys treballadors en plantilla, però el mateix volum de feina, o fins i tot, més. És per aquest motiu que molts professionals del periodisme s’animen cada cop més a triar l’opció de ser freelance per tenir feina en aquest món.

El problema és que el periodista freelance està molt sol i sovint necessita orientació per saber per on començar. Això és el que vol resoldre el curs que dirigeix la Doctora en Comunicació i Periodisme per la UAB, Nereida Carrillo, al Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Crear una marca personal

Segons les seves orientacions, el primer punt per on hem de començar és per crear la nostra marca personal. Els periodistes tenim a Internet un aliat fonamental per gestionar la nostra marca personal. El blog o la web personal hauria de ser la nostra carta de presentació al món i les xarxes socials, les nostres eines per arribar als nostres clients.

En aquest espai virtual definirem les nostres prioritats i les línies de treball: els temes que ens interessarà tractar (política, societat, economia, esports, tecnologia, gastronomia, etc.).

Detectar quin àmbit predomina en els nostres contactes

L’administració d’aquestes temàtiques i de les fonts que ens permetran arribar a les històries que ens interessi explicar són clau per establir una col·laboració amb els mitjans de comunicació. Hem de conèixer en quin àmbit tenim la xarxa de contactes més ben teixida a l’hora de proposar una col·laboració als mitjans.

Quan tinguem ben identificat el què volem escriure i qui o quines persones ens ajudaran a explicar la nostra història, haurem d’enviar un correu electrònic al responsable de la secció del mitjà on vulguem publicar el nostre article o la nostra col·laboració audiovisual. Nereida Carrillo va recomanar en aquest punt que sempre que proposem un tema, escrivim de manera clara el que volem explicar, amb quines fonts comptem per poder-ho fer i la orientació que li donaríem.

Serveis de comunicació a empreses

A banda d’aquests consells, Carrillo va centrar la segona part de l’exposició a explicar la manera com els freelance poden oferir serveis de comunicació a les empreses. Va suggerir, en aquest sentit, enviar-los serveis a la carta relacionats amb les seves necessitats i mancances. En aquest punt, va recomanar prioritzar projectes petits però estables, buscar nous clients amb necessitats similars i oferir-los serveis nous als que ja són clients nostres.

Casa nostra, la nostra oficina

També va entrar en altres qüestions més del dia a dia dels freelance com és la gestió del temps (sóc a casa però estic treballant i no faig altres coses que no faria si estigués en una oficina).

Va explicar que és molt important establir terminis de lliurament de feines i projectes i dur un control de les tasques mensuals desenvolupades en cada projecte, de les factures i de la nostra pròpia comptabilitat.

Un consell clau per al periodista freelance

Un suggeriment de Nereido Carrillo que resumeix l’actitud del periodista freelance és que sempre ha d’estar amb l’antena posada.

Qualsevol conversa pot ser l’inici d’un tema publicable en un mitjà de comunicació o una feina de comunicació per a una empresa.

Periodistes sense redacció

La formació va acabar amb un petit taller per grups per reflexionar sobre el periodista freelance a partir de la lectura de l’article “Periodistes sense redacció” de Vicent Canet.

I en petits grups es va crear un projecte periodístic a partir de tres punts de partida diferents.

Leave a comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *