Newsgames: la darrera tendència en el periodisme

L’altre dia (31 de març) l’edició en paper del diari de Paraguay ABC Color va oferir als seus lectors la possibilitat de comprar un videojoc històric sobre la història del seu país: “200 anys República o Mort”. Un contingut digital que traspassa la frontera de l’oci per esdevenir alhora una potent eina educativa. I és que, avui en dia, la digitalització del món fa que resulti més efectiu una història explicada a través d’un videojoc, que no pas una lliçó magistral o un reportatge publicat en un diari.

Aquesta tendència l’estan aprofitant moltes empreses, mitjançant el desenvolupament de Serious Games (jocs pensats per quelcom més que per entretenir). En el món encara ens trobem en un estadi molt inicial d’aquesta disciplina, però a Estats Units i al nord d’Europa s’hi està començant a desenvolupar una indústria interessant.

A Espanya i, per extensió, a Catalunya, tot just s’està despertant aquest interès per part dels desenvolupadors de software y programari d’entreteniment. No obstant això, ja trobem unes quantes empreses que estan dedicant esforços en aquest sector. Precisament, el mes de març es va celebrar a Bilbao la primera trobada a nivell nacional sobre Serious Games. Allí s’hi van aplegar els principals actors nacionals d’aquest mercat emergent: Virtualware, Ikasplay, Lander Simulation, Delirium Studios, Tecnalia yTelvent.

D’altra banda, de l’1 al 3 d’abril un grup de periodistes, acadèmics i dissenyadors i desenvolupadors de videojocs van reunir-se a la Universitat de Minnesota, als Estats Units, per discutir sobre una de les vessants més innovadores dels serious games: els newsgames o jocs que informen.

Gràcies a la difusió d’aquesta conferència per Twitter i als escrits penjats en aquesta pàgina web, hem pogut apropar-nos a les persones que estan fent més esforços per trobar formes rentables i efectives de difusió de notícies mitjançant els videojocs. Unes persones la gran majoria de les quals estan darrera d’aquests perfils de Twitter: @ndiakopoulos, @VJMovement, @ThePixelHunt, @npaul i @ibogost, entre d’altres.

Aquesta darrera setmana s’han publicat molts articles sobre aquest tema tan innovador del periodisme i alhora tan desconegut. A casa nostra els mitjans se n’han fet poc ressò, per no dir-ne cap. No obstant això, des de la Fundació Escacc s’ha escrit un petit article sobre això i un altre assumpte molt relacionat amb els newsgames i que s’està introduïnt amb força a Estats Units: “Gamification”, un concepte que gira al voltant de la idea d’aprofitar les mecàniques del joc per a millorar la nostra realitat.

De totes maneres, som pocs els que ens dediquem a aquest tema a casa nostra. Per aquest motiu és necessari seguir fent de repetidor d’aquests nous aires que volen instal·lar-se en un periodisme massa viciat de conductes que només poden portar-lo a la destrucció.

Leave a comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *